יום שני, 29 באוגוסט 2016

איזון רמת סוכר הדם, השפעת האינסולין וגלוקגון על הגלוקוז

ראיון קצר ביותר עם דר' עזרא קובי אודות איזון רמת סוכר הדם, השפעת האינסולין וגלוקגון על הגלוקוזה בגוף.

כשאנו מדברים על רמת סוכר בדם לעתים קרובות אנו חושבים על מחלת הסוכרת. עם זאת, רמת סוכר בדם מאוזנת זה משהו שכל אחד מאיתנו צריך להקדיש לא יותר תשומת לב. מניעת סוכרת היא חשובה ביותר, אך רמת סוכר בדם מאוזנות ממלאים תפקיד באנרגיה, ירידה במשקל, תחזוקת משקל ועל בריאות הכללית של כולנו.

סוכר בדם מוסדר ע"י שני הורמונים חשובים: אינסולין, גלוקגון.

כאשר רמת הסוכר בדם היא גבוהה, אינסולין הוא משתחרר, ומסייע להכניס גלוקוז (סוכר) מהדם אל הרקמות לשימוש ואחסון. כמו כן, כאשר רמת הסוכר בדם נמוכה, גלוקגון משתחרר, וגורם לרמות הסוכר בדם לעלות.



הדאגה העיקרית עם סוכר גבוה בדם מתמיד: הגוף חייב לשחרר זרם עקבי של אינסולין לזרם הדם כדי לשמור על רמות סוכר בריאות. במרוצת הזמן רקמות עשויות לפתח עמידות לאינסולין בשל החשיפה המתמדת לאינסולין, מה שגורם יותר ויותר אינסולין להשתחרר - היפראינסולינמיה. במשך זמן תהליך זה יכול להוביל רמות סוכר גבוה בדם ולהתפתחות סוכרת!.

מלבד פוטנציאל לתרום סוכרת, מחלות לב ומחלות כרוניות רבות אחרות, חוסר איזון בסוכר הדם בטווח ארוך עשוי לתרום תנאים אחרים כמו אחסון שומן מוגבר באיזור הבטן שהוא גם מסוכן לבריאות ללב. אנרגיה ירודה, עייפות, ועייפות בשל סוכר בדם מאוזן. אז, איזון רמות סוכר בדם הוא מפתח.



את החומרים המזינים ואת הרגלים מסייעים מאזן סוכר בדם

כרום: עקבות של מינרל מראה כמצביע ועשוי לעזור לקדם ולאזן את סוכר הדם ניתן למצוא אותו במזונות כברוקולי (המקור הטוב ביותר), תפוחי אדמה, שעועית ירוקה, בננות, אגוזים, בשר רזה, פטריות ודגנים מלאים.



תבלין קינמון לסוכרת משחק תפקיד בקידום סוכר מאוזן בדם וניתן להוסיף אותו לתה, ליוגורט, לדגנים, או כמרכיב במרק.



שומן בריא פועל בכדי להאט את הליך העיכול, מה שיכול לעזור למנוע קפיצות של הסוכר בדם באמצעות האטת קצב עיכול עשויה וגם לעזור לקדם את מחושת השובע.



מקורות טובים של שומן בריא כוללים: אגוזים ללא מלח וזרעים, אגוזים, אבוקדו, זרעי פשתן וזרעי צ'יה, בעיבוד קר ושמנים מזוקקים כגון זית, קוקוס, אבוקדו, מקדמיה; דגי ים - סלמון.



חלבון עובד בצורה דומה שומן כאשר מדובר בקידום שובע האטת קצב עיכול; שניהם גורמי מפתח כאשר מדובר בקידום רגולציה הסוכר בדם. חלבון מגיע בכל הצורות והגדלים ממקורות רבים ושונים ולכן חשוב לבחור בתבונה.



סיבים פועלים באופן דומה לחלבון ושומן הבריא בכך שהם יכולים לעזור לקדם שובע עיכול איטי ולכן מתנהגים להקהות קוצי סוכר בדם, ועשויים לעזור לקדם ירידה במשקל. יתרון נוסף של סיבים גדולים הוא שזה בדרך כלל מלווה מזין צמחי בריאה רבה אחרת בהתחשב בעובדת סיבים מגיעים ממקורות מצומחים.



מקור טוב לסיבים בריאים: מקורות כוללים פרות שלמים וירקות, כל קינואה דגנים, אורז חום; אגוזים וזרעים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה